Saltar ao contido principal

LEMBRANZA E HOMENAXE A CARMEN PESQUEIRA DOMÍNGUEZ "A CAPIROTA"



Intervención de Montse Fajardo o pasado 18 de agosto na homenaxe a Carmen Pesqueira Domínguez, A Capirota, na praza que leva o seu nome en Marín.

"Non sei se sabedes que o noso dicionario no recolle ningunha entrada coa palabra Capirota e no de linguas próximas só se recolle unha acepción similar en masculino, Capirote, prenda semellante á nosa capucha. O mesmo pasa coa historia das mulleres: ou non existe ou aparece diluída no relato dos homes. O agocho é aínda maior no caso das que foron vítimas do franquismo: Ou non se fala delas, ou apenas son nomeadas no contar do padecemento deles ou aparecen cinguidas co capirote de tolas. E tontas de capirote somos tamén para moitos nós, quen non nos conformamos co relato imposto.

Por iso convertemos á Capirota en símbolo, non só representa a Carme Pesqueira, tamén a cada unha das mulleres que, coma ela, se negaron a mirar cara a outro lado cando campou o fascismo. Como se fosen aguias que a cetrería cega con capucha para poder domar.

Daquela, as mulleres pagaron moi caro o seu compromiso. Se a maioría dos homes foron asasinados pola súa militancia ou a súa ideoloxía, a maioría dos asasinatos das galegas tivo que ver coa súa solidariedade:

Por enfrontarse á ditadura, como fixo Carme Pesqueira. Por agochar a veciños que ían matar, como fixeron Consuelo Acuña ou Josefa Barreiro. Por unirse a guerrilla, como Celia da Ferraría ou Josefa, a Lúa. Por enfrontarse á batida que lle foi buscar o home, como lle pasou a Juana Ferreiro. Mesmo por irlle ao velorio a un veciño asasinado polo fascismo, que foi a razón pola que mataron a Pepa Becerra.

Mais non é a Capirota un símbolo de loito malia que o dicionario recolla para o seu masculino a acepción de tocado nun traxe de dó de séculos pasados. Para nós, a Capirota é un símbolo da memoria resistente, o capirote da nosa Alba de Gloria. A que percorremos con Lola Rodal, e con todas as mulleres que durante décadas bateron o cobre para legarnos unha sociedade mellor: na loita agraria e polo país, nos sindicatos, na militancia antifranquista, no feminismo que aínda hoxe queren afogar, atándolle unha pesada lousa de pedra como no seu día fixeron con Rosario Hernández, A Calesa, viguesa de vinte anos asasinada e arroxada á ría atada a unha prancha de ferro, para castigar a súa militancia nas Xuventudes Socialistas Unificadas.

Tampouco a elas as querían libres mais, ao facelas mártires, convertéronas en ronsel e en estela de memoria que chega ata nós grazas ao traballo de homes e mulleres como a nosa imprescindible Queta, coa que Marín ficará sempre en débeda. Estou convencida de que, sen o seu empeño incansable hoxe non estariamos aquí, nesta praza co nome da Capirota, lembrando, con ela, tamén a Lola, ferida, enviada a Saturrarán, orfa de fillo. Ou a Nieves Martinez, que nos deixou aínda antonte, porque mala que haxa quen queira contar que isto pasou hai demasiado tempo, aínda é a ferida moi recente, e a memoria, viva. Nieves era apenas unha rapaza cando ela e a súa irmá foron rapadas para castigar o compromiso do seu pai, concelleiro socialista en Marín. Lembramos tamén a mulleres como Manuela, a Bichona, que tivo que cargar co cadaleito baleiro do seu home ata Monteporreiro onde o asasinaran, para evitar que o seu cadáver fose arroxado a unha foxa.

É por elas que a memoria non pode converterse nun cadaleito baleiro, sen contido. A memoria debe ser garante de xustiza, de verdade, de reparación. Debe lembrar os nomes, as vidas e os rostros de cada vítima pero, sobre todo, debe lembrar as ideas e o exemplo de cada muller e cada home que loitaron por legarnos unha sociedade mellor e que pagaron cara a súa loita.

Temos contraída unha débeda. A súa memoria obríganos a rebelarnos contra o auxe do fascismo, que nega o seu xenocidio e gaba a quen o executou.

Porque se os asasinos seguen vencendo, as súas vítimas seguirán morrendo e o seu exemplo ficará soterrado baixo o relato tramposo de dous bandos igual de lexítimos, igual de culpables. De veciños matando por unha leira e unha moza e non por erradicar ideas e soños de equidade e xustiza. Se os asasinos seguen vencendo, seguirase falando de mortos na guerra, nesta Galiza onde non houbo trincheiras, só xenocidio.

Porque se hai algo peor que o silencio, é o relato falseado. E contra el poñemos nós a memoria da Capirota. Contra os falsos demócratas que cada vez agochan menos a súa faciana de fascismo, homenaxeamos nós a cada vítima cuxo nome se perdeu para sempre na néboa da historia. Contra o cinismo cómplice, lembramos nós os berros resistentes de cada represaliada galega que, por negarse a calar, foi coroada co capirote de tola.

Contra quen as nega e as minte, poñemos nós, hoxe e sempre, memoria, memoria e memoria... pero sen trampas."

Marín, 18 de agosto de 2023





Comentarios

Publicacións populares deste blog

POZO DA REVOLTA - SETEMBRO 2023

  Durante moito tempo as vítimas foron o centro de atención nos estudos sobre a represión franquista, era xusto e necesario que ocupasen o lugar principal na recuperación da memoria e dar a coñecer as súas historias de vida a toda a poboación. Pero no relato histórico hai unha ausencia, un silencio que chama a atención e que é o do nome dos asasinos. Porque non hai vítimas sen verdugos e as persoas que perderon a vida non o fixeron por morte natural ou, como se di ás veces, nunha guerra civil que aquí non tivo fronte de batalla. Detrás de cada “hemorraxia interna”, de cada “síncope cardiaco”, que constan no rexistro, houbo as balas dunha pistola ou dun fusil, unhas persoas que apertaron o gatillo, outras que decidiron a quen había que eliminar, uns tribunais visibles que asinaron as sentencias ou uns tribunais secretos que decidiron a quen pasear. Houbo tamén unha parte da poboación que delatou, que colaborou ou que mirou para outro lado. Distintos graos de responsabilidade a fin de co

31 DE DECEMBRO - ACTO DE LEMBRANZA NO PASEO ALCALDE ANTONIO BLANCO

Deixamos aquí imaxes e algún vídeo das intervencións no acto celebrado o pasado 31 de decembro no Paseo Alcalde Antonio Blanco. FORON CINCUENTA ANOS DE AMOR, PERO EN SILENCIO.  NUNCA VOS ESQUECEREMOS Esta frase é do 12 de novembro de 1986, cando se cumprían cincuenta anos do golpe de estado xenocida que sementou o terror. A frase encabezaba unha nota necrolóxica que a familia de Luis Poza e Jose Adrio publicaran en prensa no aniversario dos seus fusilamentos. Aquela  noite en Pontevedra foran asasinadas dez persoas. Todos tiñan en común ter sido incluídas no grupo que os golpistas consideraban necesario exterminar. Os que chamaron “rojos”. Lonxe do bolchevismo e o judeomasónico, o que tiñan en común, o que facía preciso que estes foran exterminados era a defensa da fraternidade, da liberdade, da igualdade. Da democracia. Os sublevados, os golpistas, querían que o réxime instaurado perdurase, e para iso a aniquilación deles era precisa.  Tamén dos seis  veciños de Marín que, pouco máis