Saltar ao contido principal

LEMBRANZA E HOMENAXE A CARMEN PESQUEIRA DOMÍNGUEZ "A CAPIROTA"



Intervención de Montse Fajardo o pasado 18 de agosto na homenaxe a Carmen Pesqueira Domínguez, A Capirota, na praza que leva o seu nome en Marín.

"Non sei se sabedes que o noso dicionario no recolle ningunha entrada coa palabra Capirota e no de linguas próximas só se recolle unha acepción similar en masculino, Capirote, prenda semellante á nosa capucha. O mesmo pasa coa historia das mulleres: ou non existe ou aparece diluída no relato dos homes. O agocho é aínda maior no caso das que foron vítimas do franquismo: Ou non se fala delas, ou apenas son nomeadas no contar do padecemento deles ou aparecen cinguidas co capirote de tolas. E tontas de capirote somos tamén para moitos nós, quen non nos conformamos co relato imposto.

Por iso convertemos á Capirota en símbolo, non só representa a Carme Pesqueira, tamén a cada unha das mulleres que, coma ela, se negaron a mirar cara a outro lado cando campou o fascismo. Como se fosen aguias que a cetrería cega con capucha para poder domar.

Daquela, as mulleres pagaron moi caro o seu compromiso. Se a maioría dos homes foron asasinados pola súa militancia ou a súa ideoloxía, a maioría dos asasinatos das galegas tivo que ver coa súa solidariedade:

Por enfrontarse á ditadura, como fixo Carme Pesqueira. Por agochar a veciños que ían matar, como fixeron Consuelo Acuña ou Josefa Barreiro. Por unirse a guerrilla, como Celia da Ferraría ou Josefa, a Lúa. Por enfrontarse á batida que lle foi buscar o home, como lle pasou a Juana Ferreiro. Mesmo por irlle ao velorio a un veciño asasinado polo fascismo, que foi a razón pola que mataron a Pepa Becerra.

Mais non é a Capirota un símbolo de loito malia que o dicionario recolla para o seu masculino a acepción de tocado nun traxe de dó de séculos pasados. Para nós, a Capirota é un símbolo da memoria resistente, o capirote da nosa Alba de Gloria. A que percorremos con Lola Rodal, e con todas as mulleres que durante décadas bateron o cobre para legarnos unha sociedade mellor: na loita agraria e polo país, nos sindicatos, na militancia antifranquista, no feminismo que aínda hoxe queren afogar, atándolle unha pesada lousa de pedra como no seu día fixeron con Rosario Hernández, A Calesa, viguesa de vinte anos asasinada e arroxada á ría atada a unha prancha de ferro, para castigar a súa militancia nas Xuventudes Socialistas Unificadas.

Tampouco a elas as querían libres mais, ao facelas mártires, convertéronas en ronsel e en estela de memoria que chega ata nós grazas ao traballo de homes e mulleres como a nosa imprescindible Queta, coa que Marín ficará sempre en débeda. Estou convencida de que, sen o seu empeño incansable hoxe non estariamos aquí, nesta praza co nome da Capirota, lembrando, con ela, tamén a Lola, ferida, enviada a Saturrarán, orfa de fillo. Ou a Nieves Martinez, que nos deixou aínda antonte, porque mala que haxa quen queira contar que isto pasou hai demasiado tempo, aínda é a ferida moi recente, e a memoria, viva. Nieves era apenas unha rapaza cando ela e a súa irmá foron rapadas para castigar o compromiso do seu pai, concelleiro socialista en Marín. Lembramos tamén a mulleres como Manuela, a Bichona, que tivo que cargar co cadaleito baleiro do seu home ata Monteporreiro onde o asasinaran, para evitar que o seu cadáver fose arroxado a unha foxa.

É por elas que a memoria non pode converterse nun cadaleito baleiro, sen contido. A memoria debe ser garante de xustiza, de verdade, de reparación. Debe lembrar os nomes, as vidas e os rostros de cada vítima pero, sobre todo, debe lembrar as ideas e o exemplo de cada muller e cada home que loitaron por legarnos unha sociedade mellor e que pagaron cara a súa loita.

Temos contraída unha débeda. A súa memoria obríganos a rebelarnos contra o auxe do fascismo, que nega o seu xenocidio e gaba a quen o executou.

Porque se os asasinos seguen vencendo, as súas vítimas seguirán morrendo e o seu exemplo ficará soterrado baixo o relato tramposo de dous bandos igual de lexítimos, igual de culpables. De veciños matando por unha leira e unha moza e non por erradicar ideas e soños de equidade e xustiza. Se os asasinos seguen vencendo, seguirase falando de mortos na guerra, nesta Galiza onde non houbo trincheiras, só xenocidio.

Porque se hai algo peor que o silencio, é o relato falseado. E contra el poñemos nós a memoria da Capirota. Contra os falsos demócratas que cada vez agochan menos a súa faciana de fascismo, homenaxeamos nós a cada vítima cuxo nome se perdeu para sempre na néboa da historia. Contra o cinismo cómplice, lembramos nós os berros resistentes de cada represaliada galega que, por negarse a calar, foi coroada co capirote de tola.

Contra quen as nega e as minte, poñemos nós, hoxe e sempre, memoria, memoria e memoria... pero sen trampas."

Marín, 18 de agosto de 2023





Comentarios

Publicacións populares deste blog

CARMEN PESQUEIRA DOMÍNGUEZ, A CAPIROTA

Intervención de Asun Bernández Rodal no acto de lembranza do pasado 18 de agosto. "A memoria de Carme Pesqueira Domínguez, unha muller traballadora asasinada un día coma hoxe no ano 1936, segue viva. Era nova e estaba resolta a non calar a boca fronte ás inxustizas, e por iso foi tiroteada polos fascistas un 18 de agosto, xusto ao mes do levantamento militar franquista. En Galiza a represión foi rápida e cruenta, e empezou aos poucos días do levantamento. Aquí non houbo fronte militar, pero os mortos estiveron en todas partes. Os falanxistas, apoiados polos poderes políticos e parte da sociedade civil, tiveron as mans libres para actuar de forma sanguenta e impune. Hoxe seguimos recordando ás asasinadas, aos asasinados que foron a cara máis fera e doente do terror imposto por un réxime que ía manexar a violencia física, institucional e ideolóxica coma o seu principal instrumento de poder. Foron as execucións, pero tamén as desaparicións, as detencións, as malleiras, as condenas a

10 de xuño, 20 horas - Salón de Actos da Biblioteca Pública Municipal "Vidal Pazos" de Marín - Presentación do libro "CRÓNICA DA II REPÚBLICA ESPAÑOLA NO CONCELLO DE MARÍN (1931-1936)” dos investigadores Celso X. Milleiro e Xosé Manuel Moreira

  Está claro que vivimos o presente e descoñecemos o futuro, pero para entender o noso presente temos a necesidade e a obrigación, tal e como afirmaba o historiador Juan Antonio Lacamba, de acadar “unha conciencia do noso pasado como compoñente inevitable do presente”. Para elo é fundamental o traballo dos investigadores e historiadores na análise da sociedade e dos seus cambios ao longo do tempo. A historia local en épocas pasadas tiña un perfil más de crónica e de análise interpretativa dos feitos acontecidos. Xa fai varios anos que o plantexamento é moi distinto, con estudos sustentados na indagación documental e encaixando de forma activa a historia local nun contexto máis global tanto a nivel xeográfico (comarca, país,...) como de espazo temporal dun período concreto. Esta investigación da memoria colectiva sustenta as raíces do presente dos pobos atopando a conciencia do seu pasado e da súa identidade. Todo o indicado é a base do traballo de Celso e Xosé Manuel, que inves